onsdag 6 februari 2013

DIY - Kanelbullehatt



Till helgen far jag till Emy och Köpenhamn! Emy syr klänningen med stort K så det ska provas och måttas lite mer på riktigt! Det ska också hinnas med ett besök på opera och maskeradfest i kollektiv. Tänkte ha en svensk prägel på min outfit och tänkte först gå på det säkra Pippi Långstrump men ändrade mig till att försöka ge mig på att ge uttryck för den ursvenska traditionen fika. Med hjälp av två lager av riktigt bruna nylonstrumpor, vadd och pärlor bidde det en kanelbullehatt.

 
Den bidde ganska stor!

Jag fyllde ena nylonstrumpan med vadd och trädde där efter på den andra strumpan för att få rätt färg. Sedan formade jag den till en lång korv, till Knos glädje, då han trodde det var en leksak (kanske för att C uppmuntrade honom….). Sen rullade jag ihop den till en kanelbulle och fäste den i botten. Pärlsocker (pärlor från TGR) syddes på och sedan sydde jag fast hela bullen på ett elastiskt hårband. Gjorde även en semla men den blev så hög och stroppig så det fick räcka med en stor bulle bara.
Resten av outfitten och Köpenhamnsbilder kommer efter helgen.

Fridens!

1 kommentar:

  1. Vilken jättefin hatt jag hittade på din blogg:-) duktigt gjort. Måste prova göra en sån:)

    SvaraRadera