måndag 24 september 2012

Framgrävd trädgård och fönsterrenovering

Hela lördagen regnade bort. Grått hela tiden. Vi hade tänkt jobba i trädgården och skrapa och måla fönster men det fick helt enkelt vänta. Istället städade C och jag tapetserade stora hallen. Med vaddå? Jo, lumppapp förstås! Golvet i hallen och trappan upp ska vi måla i en grön nyans som vi hittat på en av trösklarna men vad det blir för färg på väggen är ännu inte bestämt. Men nu är det i alla fall tapetserat. Denna gång bidde det inte rutmönster utan lumppappen fick komma upp i våder istället.

 Lumppapp möter timmer. Ett möte, som av Ernst, kanske skulle beskrivas som en förlovning mellan trädets olika karaktärer. Som en kanelbulle och ett glas kall mjölk...

Eva goes elektriker...
När det slutat regna var det dags att svida om och fara på inflyttningskalas. Elin och David har blivit öbor de också! Himla trevligt! Till och med kno fick följa med.
C var betydligt piggare än jag var på söndagen så han grävde fram kalksten, som bildade en gång runt knuten, ordnade rabatter och klippte och grävde hela dagen.

En liten rosenrabatt blev tydlig när alla nässlor och allt ris försvunnit.

Och under jorden fanns en gång!
C kompletterade den lite bara.

Hepp!

Jag själv sov lite extra efter frukosten och kunde sedan dra mitt strå till stacken genom att skrapa och måla ett fönster. Jag kanske var lite väl hårdhänt i mitt skrapande men nu vet jag hur man inte ska göra och hur man ska göra… Renskrapat och vitmålat bidde det i alla fall!

Skrap, skrap, skrap...
Detta var faktiskt ganska kul.

Bra pensel och avhängda gamla fönster.
Och en bättre bild på färgen i lilla matrummet!

Tillslut var det färdigmålat!

När det målats på ytterligare ett lager färg till ska sedan ett isoleringsband på och sedan är det klart! Sen är det bara resten av nedervåningens fönster kvar…

Fridens!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar