måndag 9 januari 2012

Folk med spindelfobi varnas!

Nu är jul- och nyårsstöket över och ett nytt år står framför oss. Det känns härligt! Det har spenderats många dagar nere i Kalmarregionen den senaste tiden och många timmar har suttits av på Kustpilen fram och tillbaka men snart är det slut på pendlandet. Bara 31 dagar kvar! Sen är jag där på riktigt!

Väggarna på övervåningen är uppbyggda och byggarna har börjat jobba mer på nedervåningen nu. Det börjar kännas att det inte är så fasligt långt kvar nu tills det att byggarna är klara och det bara är vi som ska fixa och bygga. Visserligen är det massa att göra då men ändå! Nu börjar det riktigt roliga för allt rivjobb är över! Som vanligt började vi med en tur till tippen. Och där gjorde vi ett fynd! En fin kista, som en gång tillhört en Ines... Den får nu flytta hem till oss!

Chippen med tippen-fynd!

Det sista vi gjorde igår var att dammsuga upp allt byggdamm på nedervåningen och sopa och dammsuga ut den lilla källaren, som ett avtramp att nu börjar den andra fasen. I källaren, som är en 9 kvadratmeter stor håla under en lucka i golvet har flera inneboende. Massvis med feta spindlar, som skapar stora kokonger. Någon som vet vad de är till för? Vår teori är att det är spindlarnas skafferi, för det verkar inte vara kokonger med spindlar i, som i den härliga filmen Imse vimse spindel...


Källaren daterad av en P.B.J 1893.




I källaren upptäckte vi även en annan inneboende, som satt sig till rätta för att sova igenom vintern. Eller satt sig till rätta… snarare hängt sig till rätta… upp och ner… Jo, en fladdermus. Ovanligt många möten med detta fridlysta djur denna höst... C hävdade bestämt att han, som stockholmare, inte behövde vara modig och flytta på den utan att jag, från landet, skulle gaska upp mig och göra jobbet. Jag är inte så modigt trots att jag kanske vill påskina att jag har superkrafter ibland… Jag ringde viltjouren på ön som sa ”ta den som ett päron och häng upp den någon annanstans”. Ta den som ett päron… Nä, jag fick gå skämmes-promenaden till grannen Sven, i brist på min egen kära pappa, och be honom plocka ner den och hänga upp den i ladan. Tack Sven! Så med det äventyret är nu allt rent och ”fräscht”.


 Här är källaren och en liten prick som är fladdermusen... Varnar för icke politisk korrekt kommentar...

På onsdag kommer sotaren till gården och ska provtrycka skorstenarna. Det är dagen D och byggaren Patrik, kakelugns-Bosse och Christian ska närvara. Håll tummarna att  det inte är så farligt med dem!

Nöjd efter etapp ett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar