måndag 7 november 2011

In i dimman...

Helgen startade med en tur via Lopperyd för att dumpa grejer inför en kommande flytt. Det blev dock bara ett fasligt kort stopp sen satte C plattan i mattan och vi for till vår lilla fina gård för ett litet kvällsryck.

Gården är dock inte så fin längre. Fulperioden har börjat ordentligt. Lördagen var dimmig både i Kalmar och ute på Öland och dimman lättade bara en kort stund mitt på dagen för att sedan bädda in stället i en grå massa som förvärrade fulheten än mer…

Dimma över Kalmar...

Dimma över bron...

Dimma över ön...

Hansabygg har fått riva upp kalkstenen på vår innergård också för att kunna dra rör och för att slippa köra med tunga maskiner och spräcka stenarna så nu är där istället en härlig lergång…

Skönt att vi slapp lyfta upp dessa...

  



Fult...

Hansabygg har gjort fint lite fint också för på insidan har fulperioden passerats och finperioden börjar ta form. Byggarna har stadgat upp golvet så det sk ahålla att gå på och hålla ett badrum. I och med att de stabiliserade golvet lyftes också det sviktande taket i vardagsrummet hela 15 cm. Inte illa!


Vardagsrummet som stöttas upp 15 cm.

Vår huvudvärk: Skorsten som vilar mot trä. Tydligen inte ok. Vi väntar på sotarens dom...



Innan det nya golvet kom på plats lyckades både jag och C trampa fel på samma ställe, vilket resulterade i att taket i matsalen fått sig en liten... törn...

Vi har under helgen även börjat riva ner panel på de ställen där det fanns panel och C har klippt gräs och trimmat. Upptäckte till min förvåning att jag har någon form av teknisk ådra då jag under helgen blivit master of byta trimtråd. En dold talang! När man var liten och lekte antingen Dr Quinn eller tomtar ute i skogen så hittade man ibland trä som var så himla bra att ha som kött. Det träet var så där murket så det såg ut som kött. Hade jag varit i lekartagen så hade jag blivit överlycklig av denna guldgruva till köttförråd som den gamla panelen verkade vara...

Master of trimsågstrådsbyte!


Syns kasnke inte jättebra men det är fantastiskt köttigt...

Under lördagen hade vi sällskap ute på gården av Erik som gjort så fint i skjulet på framsidan. Där finns nu el och lysrör som lyser upp den fina båten. Glömde förstås att ta kort på skutan även denna helg men jag ska skärpa mig nästa gång.

Lördagskvällen spenderades faktiskt inte däckade i sängen utan vi begav oss, om än lite sent, på kalas. Elin på länsstyrelsen hade ordnat överraskningsfest åt sin David som blivit magister. Så där kalasade vi, åt gott och klurade på olika lekar. Värt att nämna är att jag och Martin kom på delad första plats. Yeah! Vi tog en taxi hem klockan 01.00 och möttes av en glad Chippen.

Dagen därpå var vi förvånansvärt pigga och var på plats ute på gården redan kl 10.30. Det var dimmigt även denna dag, även om det lättat en aning. Vi fortsatte med panelrivning och klippning av gräs till sent. I väntan på byggställning på gavlarna, för att riva resterande panel, avslutades kvällen med att täcka över gamla dörrar och golv för att skona dem från byggjobbarnas grova skor och verktyg. Därefter for vi hem med en grillad kyckling och en trötthet som heter duga. Ost och kex inmundigades och kl 21 stupade vi i säng.

Fika med gult glurr...


Trimmaren C i väntan på den kommande gourmetmåltiden...

... lasange från Viktväktarna... Mmmm...

Chippen hoppas på att något godare ska traska förbi och håller span.

I ottan for jag och Chippen i vanlig ordning norrut med kära Kustpilen. Idag har jag även, lite sorgligt men sant, sagt upp mig. I februari börjar jag arbeta 75% i Borgholm. Jisses… Blir fint att kunna hänga med C varje dag och inte bara på helgerna.

Adios amigos!





P.S Kan verkligen inte förstå varför det helt plötsligt byter typsnitt på texten?!? Stör mitt estetiska sinne... Någon som vet vad som är fel?

2 kommentarer:

  1. Harliga bilder!!! Som vanligt ser jag fram emot en ny mandag da det oftast kommer uppdatering pa bloggen :) Kram

    SvaraRadera
  2. Bra skit! Det ni får i förlängd sommar och mild vinter, får ni betala för med dimma och blåst ;-) men vad gör det när man få bo närmare kontinenten!! Grattis till jobbet, skönt att hålla sig till samma ställe ;-) kul med inlägg som alltid och jag håller med Ida; längtar till nästa måndag! Kram

    SvaraRadera